Mass Effect 3 - Skvělý závěr trilogie

Mass Effect 3 - Skvělý závěr trilogie
Po vydání závěrečného dílu Shepardovské Mass Effect trilogie se internetem prohnaly vlny nevole ohledně jejího zakončení. Poté, co jsem se konečně také dostal k závěru série a společně se Shepardem ukončil hrozbu Reaperů, jsem jen nevěřícně kroutil hlavou. Co se komu na tak nečekáném a rozhodně nadprůměrném závěru nelíbí?

Pozor na hromadu spoilerů!

Než se dostanu k samotnému tolik diskutovanému konci, rád bych zmínil několik věcí, které mě během hry potěšili nebo trochu zklamaly. V článku zmiňuji mnoho příběhových spoilerů, berte to navědomí, pokud jste náhodou ještě Mass Effect 3 nehráli.

Klady

Nebudu již dále zdržovat a začnu tedy u kladů hry. Když těsně před vydáním BioWare ohlásili tzv. Day 1 DLC From Ashes, řadu lidí včetně mě to velmi rozhořčilo, jelikož si mysleli, že taková důležitá postava, jakou prothean zajisté je, by měla být součástí základní hry.

Hra se ale rozhodně ochuzenou nazvat nedá, její dohrání mi zabralo mnohem déle, než u předchozích dílů a jelikož si nechci nechat nic ujít, prozkoumávám každý kout a plním každou vedlejší misi jak jen to jde, strávil jsem u singleplayerové části hry na jedno dohrání přes 85 hodin.
Další skvělá věc, která mě potěšila je zakomponování postav z knižního univerza – celá jedna mise se odehrává na Grissomově akademii a setkání s ústřední knižní postavou Kahlee Sandersovou je velmi příjemné. O to příjemnější je vidět Kai Lenga v akci, ikdyž stojí proti vám. Autoři nezapomněli ani na několik zmínek o již zesnulém Graysonovi.



Další překvapení je EDI, zmocňující se těla Cerberuské androidky EVY. EDI tak více zhmotňuje a zosobňuje nyní skutečného člena posádky. Kladem je i skutečnost, že nic ze zmíněného jí rozhodně na humoru neubralo, ba naopak. Když už jsem u postav, příjemné změny doznala také Jack. S tou trochou vlasů na hlavě vypadá mnohem ženčtěji a zdá se, že od doby likvidace kolektorské základny, jak se říká "vyměkla". Jak jsem jí jako postavu v druhém díle Mass Effectu příliš nemusel, tak jsem si ji v tom třetím vcelku oblíbil. Potěší i skutečnost, že autoři nezapomněli ani na setkání se známými postavami z minulých dílů, ikdyž někdy jen velmi letmé.

Co se týče hratelnosti a hry celkově, je zase o něco svižnější než předchozí díl. Autoři odstranili těžení vzácných prvků z planet, které bylo sice zpočátku zábávné, ale po nějaké době začalo mít přesně opačný účinek. Mise jsou rozmanité a občas mne i překvapily svou netradičností, zářným příkladem je mise odehrávající se na gethském serveru, uvnitř společného gethského vědomí. Zvětšil se také počet cutscén, kterých je narozdíl od předchozích dílů dost i ve vedlejších misích. Také větší množství zbraní a jejich možnost upravitelnosti jsem nemohl jinak než uvítat – jde o přiměřený kompromis mezi prvním a druhým dílem.

Pochválit musím i propracovatnost herního světa, pár detailů zase přibylo a zprávy na Citadele reflektují aktuální dění v galaxii. Navíc, kolikrát v životě máte možnost poslechnout si ukázku z akčního trháku s hanarem a elkorem v hlavních rolích?



Ještě než se dostanu k záporům, nesmím zapomenout zmínit se o některých aspektech hry, které se nedají zařadit mezi klady ani zápory. Jde o obtížnost hry, která měla být oproti předchozím dílům vyšší. Hru jsem hrál na obtížnost Insanity a jediné místo, kde jsem se trochu více zapotil, byl závěr hry před odpálením raket na reapera, hlídajícího paprsek. Hra ale není ani příliš lehká a člověk sem tam loadovat musel, zároveň se mi ale nestalo, že bych se někde zasekl na příliš dlouhou dobu. Vývojáři a v tomto případě asi nejvíce level designeři odvedli skutečně dobrou práci. Také je ještě větší důraz kladen na krytí, štíty jsou dole velmi rychle.

Zápory

Jedním ze záporů je absence hackingu, ten ve druhém díle sice po chvíli také omrzel, ale aspoň občas ho mohli vývojáři ve hře využít – jde o další oběť svižnější hratelnosti.
Dalším záporem je poměrně velká změna Ashley (osobně jsem ji poprvé v trailerech na hru ani nepoznal). Značné změny dostál nejen herní model – je vidět snaha grafiků, aby postava vypadala přitažlivěji – tak bohužel i charakter. Zatímco v prvním Mass Effectu jsem nechal přežít Ashley a obětoval Kaidana jakožto pro mne nezajímavou postavu a v druhém díle jsem smutnil nad tím, že se Ashley do mého týmu nepřidá, nyní je vše jinak. Ve třetím Mass Effectu doznal charakter a celkové chování Ashley takové změny, že místo jejího předtím mnou očekávaného návratu, bych nakonec mnohem více uvítal nějakou zajímavější postavu. Vůbec jsem její dialogy a chování nepoznával. Chvílemi jsem dokonce uvažoval nad možností, jestli jsem jednoduše od prvního Mass Effectu nezapomněl a nevryl si tuto postavu do paměti jinou, než byla. Ať už je to jakkoliv, Ashley se mi ve třetím Mass Effectu jako postava znechutila.

Následujícími větami možná některé příznivce Mass Effect univerza popudím, ale osobně si myslím, že jich mnoho nebude. Aspoň ne těch opravdových. Dalším záporem úzce souvisejícím s postavami je totiž "vycpávková" postava Jamese Vegy. Jde pro mne o naprosto nezajímavou postavu, na kterou se za čas zapomene a ve hře je jen kvůli tomu, že tvůrci chtěli přidat někoho otevřeného romancím, pro hráče za Shepardovou. Téměř naprosto stejně to bylo s Jacobem v Mass Effect 2.



Můj výčet záporů se blíží ke svému konci a tak je čas na ty největší neodstaky hry. Začnu u bugů, kterých ve hře bylo jen několik a nesetkal jsem se s tím, že by nějaká mise nešla dokončit. Občas se člověk zasekl v kabině u Jokera a EDI, někdy se šlo postupně dostat pryč, jindy ale nezbývalo než loadnout poslední save – jde tedy pouze o drobnost. Mnohem horší chybou je ovšem opožděné spouštění zvuku u dialogů. Velmi často se stává, že postava začne mluvit (rozumějte hýbat pusou), ale než se načte zvuk pro první větu, postava je už u věty další a tak první větu vůbec neslyšíte. Tento problém se stává většinou pouze právě u prvních vět v rozhovorech, zbytek dialogů bývá až na vyjímky v pořádku. Jak jsem tak ale brouzdal při hledání řešení po různých herních fórech, tento problém není ojedinělý a trpí jim mnoho hráčů. Zvláštní je, že ani u jednoho z předchozích dílů Mass Effectu, jsem se s takovým problémem nesetkal.

Na závěr mého výčtu patří vůbec ten nejotravnější problém ve hře. Naštěstí nejde o singleplayer ale o multiplayerovou část hry. Osobně musím říct, že multiplayer jsem s radostí uvítal, jako prodloužení herní doby. Vcelku mne překvapil svou zábavností a chytlavostí a za normálních okolností, bych ho připsal k velkým kladům hry. Je tu však samozřejmě jedno velké ALE. Hra velmi často ztrácí připojení k serverům EA. To, že se po spuštění hry většinou nepodaří načíst Galaxy at War mne nechává celkem klidným. Je tu ale daleko větší problém. Ti z vás kteří hrají multiplayer Mass Effect 3, se mnou budou jistě souhlasit. Hrajete si takhle s dalšími třemi lidmi a jste již v deváté vlně, nebo už jen čekáte na vyzvednutí. Všechno jde jako po másle, téměř žádná vaše rána nemíjí cíl a už se těšíte na hromadu kreditů a xp, které dostanete. A najednou se na obrazovce objeví nenápadný dialog, hlásící, že jste ztratili připojení k Mass Effect serveru. Jste ze hry odpojeni, musíte multiplayer zapínat znovu a samozřejmě zjistíte, že jste žádné pracně vystřílené kredity ani xp nedostali. V tu chvíli člověk cítí snad cokoliv, jen ne nadšení ze hry. Řeknete si, tak jednou se to stane, všechno doženu při další hře. A při další hře se vám objeví stejná hláška o ztrátě spojení!



Za těch několik dnů co multiplayer hraji, mohu z vlastní skušenosti říct, že pravděpodobnost odpojení je alespoň 50%. Chyba ale nejspíš nebude u mého internetového připojení (20 Mb/1,0 Mbit, stabilní kabelové – žádné problémy u ostatních her). Opět jsem trochu hledal a na fórech BioWare Social jsem našel mnoho lidí, kteří mají ten samý problém. Někteří dokonce hlásí, že když je špatný den, setkají se ztrátou připojení u 9 z 10 her. Odladit problémy u tak rozsáhlé hry, jakou Mass Effect 3 bezesporu je, dá pořádně zabrat, to je jasné. Ale jak může zůstávat takto zásadní problém již půl roku po vydání hry stále neopraven?!
Nakonec ocituji uživatele s nickem Hoz_Hun, který hráčovy pocity při takové ztrátě připojení popsal naprosto dokonale:

Few days ago, Gold, Wave 11, last 30 second. Lost connection.... I wanted to scream like a banshee... rather remained silent... for a minute or two... to collect my mind and body.

Z výše uvedeného by mohlo vyplývat, že je multiplayer naprosto nehratelný, pokud však máte zrovna šťastný den a spojení drží, užijete si s ním pěknou dávku zábavy. Je také možné, že se vás tento problém vůbec týkat nebude a multiplayer vám prodlouží dobu strávenou u hry o další desítky hodin. Jako plus musím multiplayeru přičíst i DLC, která jsou v době psaní článku již tři a přidávají do multiplayerové části hry další mapy, nové hratelné postavy k třídám a další.



Jak to bude s Mass Effectem dál?

Na konci hry, po mnoha misích a neméně důležitých rozhodnutích, jsme měli na výběr tři možná zakončení. Prostřední volba, kterou jsem si na poprvé zvolil já, byla překvapivá a alespoň já jsem takový závěr nečekal. Ačkoliv by sice tvořila dobrý závěr série, pro pokračování univerza je nepoužitelná. Podobné je to s volbou, kterou by si zvolil náš dobrý přítel, admirál Anderson. Likvidace všeho syntetického by vyřadila ze světa Mass Effectu již od prvního dílu skvěle zabydlené gethy i velmi oblíbenou EDI. Tudíž zbývá volba ovládnutí, která se jeví jako nejschůdnější. Nakonec ale autoři zřejmě přistoupí, ke kombinaci dvou posledně zmíněných konců a nebo si s nějakým kanonickým zakončením hlavu lámat nebudou a v některých budoucích pokračováních tohoto světa využijí strategii mlžení o konci Shepardovi cesty. Ostatně, jak jsme mohli vidět v závěrech Extended Cut DLC, Shepardovi se umírá špatně.

DODATEK

Pokud také patříte mezi nešťastníky, kteří mají v multiplayeru problémy se ztrátou spojení, vyzkoušejte rady na BioWare Social fóru a webu EA. Některým, včetně mě, pomohlo přesměrování portů, o kterém se můžete na zmíněných stránkách dočíst. Ačkoliv v mém případě i několika dalších zmíněné řešení funguje a s multiplayerem již nemám problémy, stále si myslím, že tento problém by po takové době od vydání neměl vůbec existovat.



Diskuse:

Autor:
Titulek:
Text:
Kolikátý je dnes den v měsíci? (číslo):

Článek zatím nikdo nekomentoval, buďte první!

Ohlédnutí za Gamescom 2014 E3 2013 – Co mne nejvíce zaujalo Nexus 7 - praktické zkušenosti
Dark Lords sklicko.cz sklicko.cz top-hry.sk
TOPlist
Mass Effect 3